Koen Dingemans van OTIB bezoekt bedrijven om te praten over een leven lang leren
Binnen de Techniekcoalitie Limburg zijn veel mensen aan de slag om technische ondernemingen en hun teams voor te bereiden op de toekomst. Bijvoorbeeld de bedrijvenbezoekers. Zij ondersteunen bedrijven met hun advies, kennis, netwerk en praktische tips. Maar wie zijn die bedrijvenbezoekers en wat doen ze nu precies? We stellen ze graag aan je voor.
Koen Dingemans is regiomanager bedrijven bij het opleidingsfonds OTIB. Zij zijn een van de initiatiefnemers van de Techniekcoalitie Limburg. “We willen in een brede zin investeren in de installatiebranche. Onder andere door werkgevers en werknemers te ondersteunen in hun ontwikkeling en samenwerking tussen branches te versterken.”
Centrale thema’s: instroom, duurzame inzetbaarheid en behoud
Vanuit zijn rol stuurt Koen een team van bedrijvenbezoekers aan. Zij gaan iedere dag op bezoek bij bedrijven om te onderzoeken welke vraagstukken er spelen. Iedere organisatie heeft natuurlijk zijn eigen uitdagingen, maar als rode draad ziet Koen dat er drie thema’s spelen. De eerste is instroom, hoe vind ik nieuwe mensen? De tweede is duurzame inzetbaarheid, hoe houd ik mijn medewerkers gezond aan het werk? En de derde is behoud, hoe weet ik medewerkers te boeien en binden? Goed werkgeverschap is belangrijk voor de toekomst.
Van vraagstuk naar adviestraject
Allerlei soorten bedrijven kunnen advies van de bedrijvenbezoekers gebruiken. “Zodra er een duidelijk vraagstuk op tafel ligt, kom ik langs voor een intake. Daarna zoek ik een geschikte bedrijfsadviseur voor het adviestraject. Soms is dat bij een klein familiebedrijf. Laatst kwamen we bijvoorbeeld bij een klein bedrijf dat een groter bedrijf had overgenomen. Daarbij kwam ook dat ze een nieuwe HR-structuur moesten ontwikkelen, hun administratie meer werk werd enzovoort.”
Klaar voor de toekomst
Dat is één voorbeeld, maar vaak gaat het ook om het toekomstbestendig maken. Zo hielpen we pas nog een bedrijf dat cv-installaties in nieuwbouwwoningen installeerde. Daar konden ze lastig personeel voor vinden. Ze besloten daarom hun aanbod te veranderen naar meer service en onderhoud. Want daarvoor is wel genoeg personeel. Zo spelen ze slim in op de veranderingen in deze krappe arbeidsmarkt. Onze bedrijvenadviseur helpt dan dit bedrijf om zichzelf opnieuw te profileren.”
Inspringen op krappe arbeidsmarkt
Ook ging OTIB aan de slag voor een groot bedrijf, waar ze vorig jaar een campagne op het gebied van duurzame inzetbaarheid hebben ingezet. “De uitdaging is nu hoe ze de opbrengsten van zo’n eerste project kunnen borgen voor de toekomst. Daar helpen we graag bij.”