Even voorstellen: bedrijvenbezoeker John Kerkhoffs van de Koninklijke Metaalunie
John Kerkhoffs van de Koninklijke Metaalunie wil het leven van ondernemers makkelijker maken
Binnen de Techniekcoalitie Limburg zijn veel mensen aan de slag om technische ondernemingen en hun teams voor te bereiden op de toekomst. Bijvoorbeeld de bedrijvenbezoekers. Zij ondersteunen bedrijven met hun advies, kennis, netwerk en praktische tips. Maar wie zijn die bedrijvenbezoekers en wat doen ze nu precies? We stellen ze graag aan je voor.
John Kerkhoffs werkte jarenlang als hoofd P&O bij verschillende organisaties. Die bak met ervaring nam hij in 2011 mee naar de Koninklijke Metaalunie. “Met ruim 14.000 leden zijn we de grootste ondernemersvereniging voor het midden- en kleinbedrijf in de metaal. Ons doel is om ondernemers te helpen om hun leven makkelijker, efficiënter en goedkoper te maken. Het bijzondere is dat leden vrij gebruik kunnen maken van ons advies en onze ledenservice. Met name voor kleinere ondernemers is dat gewenst, want HR of juridische kennis behoort meestal niet tot hun vak.”
De diepte in met adviestraject van TCL
Een mooie aanvulling op zijn dienstverlening vindt Kerkhoffs het adviestraject van de Techniekcoalitie Limburg (TCL): “Ik adviseer kleine en middelgrote bedrijven over hoe ze beter en slimmer kunnen werken. Ik help ze met bewustwording, inzicht en ondersteuning bij veranderprocessen zoals groei, rendementsverbetering en/of inkrimping. Hierbij is het goed om duidelijk voor ogen te hebben waar je als bedrijf goed in bent en waar minder. Kortom: de sterkte en zwakte van een bedrijf. Vaak vraag of help ik de ondernemer een globaal plan op papier te zetten. Met dat plan kun je vervolgens verder de diepte in. Alleen heb ik zelf niet altijd die de tijd of specifieke expertise vaak niet hiervoor. In dat geval kunnen via TCL een bedrijvenadviseur aanhaken. Zij zijn beschikbaar voor 40 uur kosteloos advies. En er zijn adviseurs op allerlei vlakken en branches, dus voor elk type vraag kunnen we een passende match maken.”
Veranderen kost tijd
De samenwerking met de TCL loopt nu een ruim een half jaar. Dit betekent dat ook de meeste adviestrajecten nog lopen of moeten gaan lopen. “We willen bij deze bedrijven echt een toekomstbestendige vertaalslag maken, en dat kost tijd. Soms veranderen er dingen die al jarenlang hetzelfde waren. Een mooi voorbeeld is robotisering. Dat is helemaal nieuw voor veel ondernemers. En voor veel medewerkers spannend. Worden zij vervangen door machines? Hoe zullen de werkzaamheden veranderen? Het is daarbij belangrijk om op een zorgvuldige manier de medewerkers mee te nemen in dat hele traject.”
Samen sterker
Als andere ontwikkeling ziet Kerkhoffs dat ondernemers om zich te kunnen handhaven of te groeien, steeds meer de samenwerking met partners op (moeten) zoeken. “Het is voor veel kleine ondernemers wel een enorme stap. Ze hebben het gevoel dat ze het werk uit handen geven aan concurrenten. Wat als die ervandoor gaan met hun klanten? Ik help ze met het inzicht dat je samen sterker bent. Op de lange termijn kan het veel opleveren om een netwerk op te bouwen, vooral met partners die net een andere expertise hebben. Zo kan iedere ondernemer zich concentreren op dat waar hij het beste in is. En kun je uiteindelijk samen meer bereiken”